Dit jaar organiseren we ons weekend Mindful ChiRunning al voor de 11e keer, waarvan de laatste 8 met onze Mindfulness-trainster en  ChiRunner Kiki Nelissen. Natuurlijk is “MIndful ChiRunning” een beetje dubbelop: ChiRunning is immers per definitie mindful, de hele methode is erop gebaseerd. En dat is ook goed, want als je jezelf wilt verbeteren in een sport (of wat dan ook), kun je niet anders dan mindful bezig zijn. Dit is zoals het bij ChiRunning werkt:

Body Sensing

Natuurlijk willen we allemaal “luisteren naar ons lichaam”, maar hoe goed luisteren we eigenlijk en wat doen we met wat we horen? Als ChiRunner oefen je continu om je bewust te zijn van je fysieke (en mentale) staat. Als je dit nog niet gewend bent, is het goed om regelmatig een body scan te doen. Dit kun je altijd doen, als je ligt, zit, staat of loopt. Waar voel je spanning, waar voel je misschien zelfs wel wat pijn, waar is het juist helemaal los en zacht, hoe zit het met de balans? In het begin is het veel denkwerk, maar door oefening wordt het steeds meer bewust voelen in plaats van bewust denken.

Aandacht

Bij ChiRunning werken we met aandachtspunten. Er zijn er talloze, maar je hoeft ze nooit allemaal tegelijk aandacht te geven. Je richt tijdens het lopen (of op elk ander moment) je aandacht steeds op één aspect. Natuurlijk raken we ook dan weleens afgeleid, maar door telkens opnieuw met een aandachtspunt aan de slag te gaan, wordt ook dit een gewoonte. Je leert enerzijds langer je aandacht vast te houden en anderzijds word je steeds beter in de techniekaspecten waar je op dat moment mee bezig bent.

Ademhaling

De manier waarop je ademhaalt, in rust en tijdens het sporten, maakt alles uit voor de staat waarin je verkeert. Een gejaagde ademhaling, hijgen, te veel ademen: het leidt allemaal tot slechtere prestaties. Rustig door de neus ademen is het devies, in rust en tijdens vrijwel al het sporten. Ook dit is trainbaar. Zelfs als je nu het gevoel hebt dat je nog geen 10 meter met je mond dicht kunt lopen: met oefening kom je steeds een stukje verder. Lees hierover meer in mijn blogs over Oxygen Advantage.

Ontspanning

Hoe goed ben je in staat om echt los te laten? Op commando ontspannen is niet eenvoudig. Bij ChiRunning hebben we gelukkig veel oefeningen voor het ontspannen van ledematen en gewrichten, zoals het postzegelen en natuurlijk de befaamde zandbakoefening. Ontspanning is een van die aspecten die je bijna altijd nog kan verbeteren. Om fysiek goed te kunnen loslaten, moet je ook mentaal loslaten. Kun je accepteren dat je bent waar je bent en kun je je fixatie op afstand en tijd (en dus je ego) laten gaan, dan is het makkelijker om ook lichamelijk te ontspannen.

Hier en nu

Door al die aandacht en ontspanning kun je helemaal in het hier en nu blijven. Zo wordt hardlopen meer dan een sport alleen. Je doet het niet meer alleen om fit te worden, je hoofd leeg te maken of wedstrijden te winnen (wat allemaal legitieme redenen zijn), maar om jezelf als mens te verbeteren. Het gaat altijd om de kwaliteit van wat je doet en niet om hoe ver of hoe hard je gaat. Hoe beter de kwaliteit van wat je doet, hoe makkelijker, sneller en verder je kunt lopen, maar dit resultaat is een bijproduct van het proces. Daarom richt je je op het proces, in het hier en nu, of je nu een rondje door het bos loopt, met een training bezig bent of midden in een wedstrijd zit.

Tijdens de weekends Mindful ChiRunning doen we hier nog een schepje bovenop, door aparte mindfulness-oefeningen te doen en de opbrengst daarvan nog bewuster mee te nemen in de trainingen. Ons volgende weekend Mindful ChiRunning op Terschelling is van 29 september tot 1 oktober 2017.

 

Interessant of leuk? Wil je het dan delen met anderen? Dank je wel. 

Terug naar overzicht...