Trainen met ChiRunning is procesgericht. Dat wordt breed gewaardeerd en maakt ChiRunning tot zo’n fijne en blessurevrije manier van lopen. Je kunt meer genieten van het lopen en voor veel mensen is dat precies wat ze willen. Maar door procesgericht te zijn, kun je ook je prestaties verbeteren. Je bent immers altijd bezig met de kwaliteit van wat je doet. Als je de kwaliteit van je lopen verbetert, volgen vanzelf ook kwantitatieve verbeteringen (denk aan tijd, snelheid, afstand).

Veel mensen lopen zoals ze lopen, zonder erover na te denken, totdat ze voor een langere afstand gaan trainen of hun PR willen verbeteren. Zodra ze hun trainingen uitbreiden of intensiveren komen de eerste pijntjes, al dan niet uitmondend in blessures. Vreemd, je loopt jaren lang probleemloos en opeens lijkt je lichaam het niet meer aan te kunnen. Is het de leeftijd of komt het door de verandering in training? Hoewel het eerste zeker een rol kan spelen (de elasticiteit van je weefsels neemt af naarmate je ouder wordt), is vaak de verandering in training de boosdoener.

De meeste mensen denken immers dat ze gewoon harder, intensiever en/of meer moeten trainen als ze sneller of langer willen kunnen lopen. Bij ChiRunning vinden we dat dit niet het eerste is wat je moet doen. Als eerste moet je kijken naar wat er nog schort aan je techniek: zit er iets in de manier waarop je loopt dat een te grote impact veroorzaakt of dat je anderszins belemmert om sneller of langer te lopen? Los dit eerst op, voordat je harder gaat trainen. Want harder/langer/sneller trainen betekent meer impact op het lichaam. Meer impact bij een niet optimale looptechniek: je kunt je voorstellen dat je dan gemakkelijk de grens van wat je lichaam aankan overschrijdt.

Dit geldt voor iedereen, ook al ben je een ervaren ChiRunner. Stel, je hebt je techniek aardig op orde en je besluit om een langere afstand te gaan doen, of je wilt een PR verbeteren. Dan begin je niet direct met je afstanden uit te breiden of meer intervallen te gaan doen, maar moet je je eerst afvragen: welke aspecten van mijn looptechniek staan op dit moment meer snelheid of duurvermogen nog in de weg? Voer een zorgvuldige analyse uit en zoek de punten op waar je de meeste verbetering van kunt verwachten: een betere houding, beter gebruik maken van de zwaartekracht, een nettere landing, meer ontspanning, een grotere “range of motion”, meer bekkenrotatie, een efficiëntere armzwaai, het kan van alles zijn. Werk hieraan voordat je meer en zwaardere trainingen gaat toevoegen. Goede kans dat je vanzelf al sneller wordt en gemakkelijker langere afstanden aankunt. Die eerste verbetering krijg je zonder harder te hoeven werken! Wil je nog meer, dan kun je natuurlijk intensiever of langer gaan trainen en door je verbeterde techniek heb je dan een groter effect en minder risico op blessures. Dit is het principe achter alle ChiRunning-schema’s en ook achter de ChiRunning Performance Training: je prestaties verbeteren met ChiRunning door techniekgericht trainen.

We zijn net weer met een 8-weekse cursus in Santpoort gestart, maar na de zomer gaan we gewoon verder. Je kunt je nu alvast inschrijven voor de cursus die in september/oktober plaatsvindt!

 

Interessant of leuk? Wil je het dan delen met anderen? Dank je wel. 

Terug naar overzicht...